Нормативне регулювання. Основні поняття.
Всі представники бізнесу, платники ПДВ, зобов’язані подавати до Державної податкової служби Податкову декларацію з ПДВ. При заповненні декларації бухгалтер повинен дотримуватись вимог щодо подання звіту, які регулюються Податковим кодексом України. Додатковим нормативним документом, що регулює подання звіту є Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, який затверджений наказом Мінфіну України від 28.01.2016 р. № 21. Цей же ж Порядок затверджує форму звіту. Декларація подається щомісяця протягом 20 календарних днів після останнього дня звітного місяця (пп. 49.18.1 і п. 203.1 ПКУ), проте платники єдиного податку можуть вибрати квартальний податковий період (тоді звіт подається протягом 40 календарних днів після настання звітного кварталу). Якщо протягом звітного періоду бізнес не здійснював діяльність або не було показників, обкладених ПДВ, то звіт не подається. Декларація подається в електронній формі, для цього необхідно наявність електронного цифрового підпису. Вона містить основну частину та сім додатків.
Правила подання Декларації
Електронний бланк звіту заповнюється в програмі та є функція здійснення перевірки звіту. Зазвичай, всі показники розраховуються та підсумовуються автоматично та як і функція автоматичного перенесення даних з бланків до основної частини. Якщо немає порушень, звіт необхідно підписати ЕЦП та відправити до Державної податкової служби. При успішній доставці, відправник отримує Квитанцію №1 протягом двох годин. п. 10 р. ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженим наказом Мінфіну України від 06.06.2017 р. № 557 передбачає, що після надходження звіту на сервер ДПС проходить його перевірка контролюючим органом. Згодом відправник отримує Квитанцію №2, саме вона надає інформацію про прийняття або неприйняття Декларації контролюючим органом. Вона надходить не пізніше одного робочого дня після отримання першої квитанції. Дата та час прийняття звіту вважається той, що вказаний в першій квитанції, але лише в тому випадку, якщо отримана друга квитанція про прийняття Декларації (п. 14 р. ІІ Порядку № 557).
Якщо після подання Декларації та її успішного прийняття, контролюючим органом було виявлено помилку, помилкові дані можна виправити. Для цього необхідно подати Уточнюючий розрахунок податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок (ідентифікатор форми J/F0217021). Порядок подання та заповнення розрахунку регулює наказ Мінфіну від 28.01.2016 № 21. Якщо платники податку виправляють помилки минулих періодів, то необхідно буде сплатити недоїмку з податку, а також штрафну санкцію в розмірі 3% від такої суми (якщо порушення відбулось в поточному періоді) або 5% від суми (якщо виправляються давніші звітні періоди). Проте, нагадуємо, що на період воєнного стану така штрафна санкція не застосовується.