1 березня 2017 року набрав чинності наказ Мінфіну України від 23.02.2017р № 276 “Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України”, яким у новій редакції викладено форми звітності з ПДВ та податкової накладної, а також внесені зміни в порядки і заповнення.
На поточний момент наказу немає ні на сайті Мінфіну, ні на сайті ДФС, де можна побачити лише проект цього наказу.
Наказ набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його офіційного оприлюднення. Оскільки його публікація відбулася 28 лютого 2017 роки ( “Урядовий кур’єр”, № 39), то вже з 1 березня необхідно користуватися новими бланками податкової накладної та розрахунку коригування. Причому п. 3 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну України від 31.12.2015 р№ 1307, визначено, що всі податкові накладні підлягають реєстрації в ЄРПН в порядку, встановленому КМУ, і за формою, що діє на день такої реєстрації. Тобто лютневі податкові накладні реєструються вже за новою формою.
Мало того, що тепер форма податкової накладної містить окреме поле для відображення коду послуги (згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, затвердженим наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010р № 457 (далі – ДКПП)). Тому при складанні податкової накладної код послуги має відображатися.
Відзначимо, що на момент написання даного матеріалу заблокована реєстрація податкових накладних на послуги. Видається повідомлення “ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО. При необхідності виправте документ та відправте його знову. Виявлені помилки: Документ не може бути прийнятий – рядок 1. Не визначений код товару згідно УКТЗЕД. Відправник: Автоматизована система “Єдине вікно подання електронної звітності” ДФС України, версія 2.2.10.24″.
Тобто до внесення змін в програмне забезпечення зареєструвати податкову накладну по послугах навряд чи вийде. Однак чекати, по всій видимості, доведеться недовго, оскільки ДФС вже оприлюднила електронний формат нової податкової накладної з додатками за ідентифікатором форми J1201009 (J1201109, J1201209).
Відносно вже зареєстрованих в березні податкових накладних ситуація поки незрозуміла. Тому чекаємо роз’яснень ДФС. Однак при цьому нагадаємо лист ДФС від 09.08.2016р № 17186/6/99-99-15-03-02-15, в якому роз’яснюється, що платник податків має право на формування податкового кредиту на підставі податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН. Реєстрація в ЄРПН податкової накладної за формою, яка на дату такої реєстрації втратила чинність (якщо в реєстрації такої податкової накладної, не відмовлено), не може бути єдиною підставою для невизнання податкового кредиту за такою накладною.
Що стосується нових форм звітності з ПДВ, то відповідно до норм п. 46.6 ст. 46 ПКУ вперше оновлену декларацію з ПДВ необхідно подавати зі звітності за березень 2017 року. Разом з тим, якщо необхідно виправити помилку в раніше поданій декларації шляхом подання уточнюючого розрахунку, то такий уточнюючий розрахунок повинен вже представлятися за оновленою формою.
Що стосується безпосередньо зміненої форми податкової накладної, зазначимо таке. Замість графи 3 (код товару згідно з УКТ ЗЕД) тепер в податковій накладній передбачені графи 3.1, 3.2 і 3.3 (відповідно, код товару згідно з УКТ ЗЕД, ознака імпортного товару (якщо товар імпортний ставимо “Х”), код послуги згідно ДКПП). Ці графи заповнюються на всіх етапах поставки.
Код товару згідно з УКТ ЗЕД зазначається суцільним порядком без будь-яких розділових знаків (пробілів, крапок т. П.). При цьому ДФС доручено розробити умовні коди товарів, відсутні в УКТ ЗЕД, і оприлюднити їх на своєму офіційному веб-сайті.
Ще одна нова графа в податковій накладній – 11. У ній вказується код виду діяльності сільськогосподарського товаровиробника. Відповідно вона заповнюється тільки такими виробниками. Нумерація кодів – від 701 по 716, що тотожне п.п. 161.3.1 – 161.3.16 Закону України від 24.06.2004р № 1877-IV “Про державну підтримку сільського господарства України”. Наприклад, виробники сметани вказують код 715, що відповідає п.п. 161.3.15, постачальники власне вирощених кісточкових фруктів (яблука, абрикоси та ін.) – 703, що відповідає п.п. 161.3.3 і т. П.
У зв’язку з цим відзначимо, що платники ПДВ, включені до реєстру одержувачів бюджетної дотації, в разі поставки власне вироблених товарів, складають окремі податкові накладні. У другій частині порядкового номера такої податкової накладної вказується код “2”.
Аналогічні зміни щодо граф внесені в розрахунок коригування. При цьому передбачено, що в разі коригування сум податкових зобов’язань за операціями поставки товарів/послуг в графі 4.1 розрахунку коригування вказується код таких товарів згідно з УКТ ЗЕД або в графі 4.3 – код таких послуг згідно ДКПП. Тобто в разі складання розрахунку коригування до податкових накладних, які складені до 1 березня, в ньому слід вказати код товару/послуги.
Зменшено кількість типів причини. Тепер замість типів 15, 16 і 17 передбачений один тип – 15 – перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною поставки. Раніше вказувався окремий тип в разі перевищення ціни придбання товарів/послуг над фактичною ціною їх поставки (15), балансової (залишкової) вартості необоротних активів над фактичною ціною їх поставки (16) і звичайної ціни самостійно виготовлених товарів/послуг над фактичною ціною їх поставки ( 17). При цьому передбачено, що за такими операціями може складатися зведена податкова накладна. Така податкова накладна одержувачу (покупцеві) не надається. При цьому в рядках такої податкової накладної, відведених для зазначення даних покупця, постачальник (продавець) відображає власні дані.
Передбачено, що умовний ІПН “600000000000” проставляється в усіх випадках донарахування податкових зобов’язань згідно з п. 198.5 та п. 199.1 ПКУ, а не тільки по відношенню до товарів (послуг), придбаних після 1 липня 2015 року. У зв’язку з цим умовний ІПН “400000000000” тепер застосовується тільки при ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника, при перекладі виробничих основних засобів до складу невиробничих та разі постачання товарів/послуг в рахунок оплати праці працівників.
Крім цього, передбачено, що в податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в п. 11 порядку (нарахування податкових зобов’язань згідно з п. 198.5 та п. 199.1 ПКУ), графи 3.1, 3.2, 3.3, 5 – 9, 11 не заповнюються. Це ж стосується випадків складання податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в п. 15 порядку (перевищення бази оподаткування ПДВ над фактичною ціною поставки), тобто в цьому випадку графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 11 не заповнюються.