Житомир, вул. Перемоги 7а, к. 301-303

Зарплата в неприбуткових організаціях

Статус неприбутковості. Основні моменти

В першу чергу, слід зазначити, що статус неприбутковості не свідчить про якийсь певний вид підприємства. Це лише податковий статус суб’єкта господарювання, який свідчить про те, що підприємство не є платником податку на прибуток. До неприбуткових організацій відносять установи та організації, які створені для діяльності, яка буде задовольнять потреби громади і не мають на меті отримання прибутку. Це можуть бути благодійні організації, релігійні установи, заклади культурної, оздоровчої, екологічної сфери, тощо. Всі неприбуткові організації (далі НПО) можуть вести підприємницьку діяльність і ведуть бухгалтерський облік за стандартами НП(С)БО або МСФЗ. Найчастіше виникає запитання: «Чи можуть  неприбуткові організації вести діяльність без виплати заробітної плати?». Відразу зазначимо, що ні. Розмір заробітної плати за повний відпрацьований місяць не може бути нижчою за мінімальний. І якщо заробітна плата нижча за мінімальну, то потрібно доплачувати. На розмір зарплати нараховується ЄСВ. Мінімальна заробітна плата у 2025 році становить 8000 грн, відповідно розмір ЄСВ становить 1760 грн = 8000 * 22%. Підприємство зобов’язане сплачувати цей податок за кожного працівника і, звичайно, виплатити працівникам зарплату. Це часто обтяжливо для неприбуткових організацій. І в деяких випадках установи вдаються до варіанту, коли голова НПО здійснює діяльність на громадських засадах, що означає – безоплатно. Але це ризиковано, хоча законодавство цього не забороняє.

Функції керівника НПО. Позиція державних органів

Керівника НПО обирають загальним голосуванням зборів його засновників. Рішення затверджують протоколом. У статуті НПО чітко зазначаються всі функції новообраного керівника. НПО самостійно вибирає як керівник буде здійснювати свої обов’язки – на підставі трудового договору чи безоплатно. Керівник здійснює свої обов’язки на підставі статуту та є підписантом від імені НПО.  Міністерство праці повідомляє, що керівник НПО може здійснювати свою діяльність на безоплатній основі, якщо таке рішення ухвалено на зборах засновників. А в листі від 02.03.2015 № 228/13/84-15 зауважують: голова та члени правління, а також інші члени організації можуть виконувати свої обов’язки на громадських засадах (на безоплатній основі). Фахівці податкової служби не заперечують цього, але додають умову, що це лише на період припинення діяльності установи. У цей час керівник може виконувати функції свого заступника (якщо це передбачено установчими документами) без отримання винагороди (ЗІР, підкатегорія 301.04.01). У листі від 01.06.2017 № 435/6/99-99-15-02-02-15/ІПК ДФС підтвердила цю позицію. Отже, податківці акцентують увагу на слабкій господарській діяльності. При цьому пам'ятайте, що з директором не повинно бути укладено трудовий договір. Інакше маєте виплачувати зарплату. Отже, чому ж ризиковано керівнику НПО працювати на громадських засадах? Тому що під час перевірки або доперевірочних заходів роботу на громадських засадах визнають прихованими трудовими відносинами. Тому необхідно оцінити регулярність та обсяги функцій, які виконуються. Якщо контролюючі органи приймуть рішення, що діяльність керівника мала здійснюватись на підставі трудового договору, мало нараховуватись і сплачуватись ЄСВ, то ви можете отримати штраф у сумі 10 мінімальних заробітних плат (абз. 4 ч. 2 ст. 265 Кодексу законів про працю України). Але в більшості випадків, якщо більше немає інших найманих працівників і не ведеться Табель обліку робочого часу, то керівника можуть оштрафувати лише на 1 мінзарплату — як за недотримання інших вимог трудового законодавства.

Програми яким довіряють

Найкращі рішення для наших клієнтів.

ІС Про
M.E.Doc
СОТА
ЕЦП
ESET
Cashalot
Підприємець 4