Оформлення звільнення
У випадку смерті найманого працівника, бухгалтеру потрібно зробити ряд дій, щоб правильно оформити звільнення такого працівника та нарахувати виплати. В першу чергу потрібно підтвердити смерть робітника. Документ, що підтверджує факт смерті (а саме свідоцтво про смерть), повинні надати родичі померлого. Вся інформація про рідних знаходиться в особистій картці особи. Свідоцтво видається місцевим органом РАЦС. Проте в житті може бути присутня така ситуація, за якого працівник зник безвісти. Якщо така ситуація триває довго, то на підставі рішення суду виноситься вирок про визнання особи мертвою. І на підставі такого рішення можна звільнити найманого працівника. На підприємстві ситуація виглядає наступним чином:
- Працівник не з’являється на робочому місці. В цей день в табелі обліку робочого часу проставляється позначка «І» (Інші причини нез’явлень) або «НЗ» (Неявка з нез’ясованих причин).
- Через певну кількість днів, роботодавець отримує свідоцтво про смерть. І в день отримання свідоцтва видає Наказ на звільнення працівника. В Наказі обов’язково має бути вказана причина звільнення. Наприклад: «Найманий працівник ПІБ припинив роботу у зв’язку зі смертю (або у зв’язку з рішення суду про смерть). Дата припинення роботи буде тою, що вказана в свідоцтві.
- Оформлюємо трудову книжку (якщо вона є). Дата, коли робиться запис – це дата видання Наказу. У графі 3 Потрібно зробити запис про те, що працівник припинив роботу у зв’язку зі смертю і вказати дату, що зазначена в свідоцтві про смерть. В графі 4 зазначаємо номер наказу та дату видання наказу.
- Видати документи рідним під розписку. Якщо раптом виявиться, що в померлого немає родичів, то трудова книжка зберігається в робітника 50 років. І лише після цього можна її знищити.
Нарахування виплат
Померлому працівнику мають бути нараховані всі стандартні виплати, що і при звичайному звільненні (заробітна плата, компенсація за невикористану відпустку, лікарняні, тощо). За такими виплатами можуть звернутись рідні померлого. Один з членів сім’ї повинен написати заяву на виплату компенсації. За необхідності можна додати документи, що підтверджують, що особа дійсно є членом сім’ї та документ, що підтверджує смерть. Відповідно до ч.4 ст.4 Сімейного Кодексу України, членом сім’ї є особа, що перебувала з працівником у шлюбі, на підставі усиновлення, має кровний зв’язок або інші підстави. Якщо у працівника немає близьких родичів, виплати можуть отримати інші родичі. До них належать батьки, брати, сестри, бабусі, дідусі, внуки, тітки, дядьки та інші. Ключовий момент — хто з них проживав разом із померлим. Також спадкоємцями можуть бути люди, зазначені в заповіті. Компенсаційні виплати оподатковуються на загальних підставах: військовим збором, ПДФО і ЄСВ. Всі виплати видаються родичеві померлого та мають бути зазначені в Додатку 4ДФ Податкового розрахунку, як і суми сплачених податків. Важливим моментом також є те, що потрібно повідомити банк померлого, у якому відкритий зарплатний рахунок, щоб його закрити і щоб кошти не були використані третіми особами. Також, за заявою родичів, їм може бути виплачена допомога на поховання.