Нормативно-правова база. Ключові моменти
Обов'язок роботодавців визначати необхідність підвищення кваліфікації для працівників, відповідальних за ведення військового обліку, був чітко закріплений Порядком № 1487 із січня 2023 року, хоча сама вимога не є абсолютно новою.
- Періодичність та планування
- Періодичність: Підвищення кваліфікації має відбуватися не рідше одного разу на п'ять років.
- Відлік терміну: П'ятирічний строк починається або з моменту призначення особи відповідальною за військовий облік, або через п'ять років після отримання попереднього сертифікату.
- Планування: Щороку роботодавець повинен визначати потребу у такому підвищенні кваліфікації на наступний рік.
Відповідальність та штрафи
- Відсутність сертифіката: Сама лише відсутність сертифіката у відповідальної особи не є прямою підставою для накладення штрафу, за умови, що військовий облік ведеться належним чином і перевіряльники не виявили фактичних порушень.
- Практика ТЦК: Однак, на практиці, Територіальні центри комплектування (ТЦК) часто використовують відсутність сертифіката як одну з причин у комплексі порушень для накладення штрафу.
- Спірність суб'єкта відповідальності: Питання, чи несе керівник відповідальність за те, що призначений працівник не пройшов підвищення кваліфікації, залишається спірним. Відповідно, дискусійним є і те, кого саме ТЦК може оштрафувати (керівника чи працівника), оскільки суди виносять різні рішення щодо суб'єкта відповідальності у таких справах.
Оплата навчання
- Організаційний обов'язок: Формально, обов'язок організувати навчання покладено на підприємство.
- Фінансування: Незважаючи на це, питання про те, за чий кошт (роботодавця чи працівника) має відбуватися оплата курсів, залишається дискусійним і потребує чіткішого врегулювання в нормативно-правових актах.
Перевірка кваліфікації. Штрафні санкції
Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦК) під час контролю за веденням військового обліку керуються переліком питань, наведеним у додатку 31 до Порядку № 1487 від 30.12.2022. Для центральних та місцевих органів влади цей додаток прямо передбачає обов'язкову перевірку факту підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за військовий облік (абзац 4 пункту 1 додатка 31). Хоча для підприємств (пункт 4 додатка 31) такий прямий припис відсутній, ТЦК все одно має право перевіряти це опосередковано. Це пояснюється тим, що підвищення кваліфікації є невіддільною складовою методологічного та методичного забезпечення військового обліку. Таким чином, перевіряючі мають формальні підстави вимагати пред'явлення відповідних сертифікатів або документів, що підтверджують проходження навчання. Хоча законодавство прямо не передбачає штрафу саме за «відсутність сертифіката» як такого, існують супутні ризики. Порушення встановленого Порядку № 1487 прирівнюється до порушення законів про мобілізаційну підготовку. За це передбачена адміністративна відповідальність згідно зі статтею 210-1 КУпАП, що тягне за собою накладення штрафу у період воєнного стану у розмірі від 34000 до 59500 грн (2000 – 3500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян). На практиці, Територіальні центри комплектування (ТЦК) поки що застосовують ці штрафи вибірково, особливо якщо підприємство не має інших порушень.






