ГУ ДФС в Харківській області в індивідуальній податкової консультації від 30.05.2017 р № 412/ІПК/20-40-14-10-17 нагадує, що документи по операціях з використанням електронних платіжних засобів мають статус первинного документа і можуть бути використані при врегулюванні спірних питань.

Доставка товарів, придбаних під час продажу товарів за допомогою мережі Інтернет при проведенні розрахунків платіжними картками, може здійснюватися:

  • поштою;
  • власною кур’єрською службою;
  • сторонньою кур’єрською організацією за договором з продавцем.

У разі доставки товару поштою за умови передоплати із застосуванням платіжних карт суб’єкт господарювання повинен вкласти в поштове відправлення розрахунковий документ встановленоконодавством форми і змісту на повну суму проведеної операції, який підтверджує факт купівлі-продажу товарів, із зазначенням в касовому чеку “передоплата товарів” або в разі проведення розрахунків за відстроченим платежем – проводяться через РРО з використанням режиму попереднього програмування “погашення кредиту”.

При цьому роздруківки розрахункового документа на РРО здійснюється на підставі виписки з фінансової установи.

У разі продажу товарів, на які встановлено гарантійні терміни, – також технічний паспорт чи інший документ, що його замінює, в яких обов’язково робиться відмітка про дату продажу та найменування суб’єкта господарювання, завіряється штампом (печаткою) і підписом.

Якщо доставка товару здійснюється по пошті за умови післяплати, то в момент отримання товару на поштовому відділенні покупець вносить кошти для перерахування на банківський рахунок продавця. Відповідний документ, що підтверджує факт оплати товару, в цьому випадку зобов’язана видавати поштове відділення. Документом, що свідчить про отримання того чи іншого товару, буде видаткова накладна продавця, вкладена підприємством (продавцем) в посилку.

У разі доставки товару за допомогою кур’єрської служби за умови передоплати із застосуванням платіжних карт, як у випадку доставки товару поштою, продавець при продажу товарів повинен забезпечити доставку покупцеві раніше роздрукованого розрахункового документа (чека) разом з придбаним товаром і відповідним оформленим гарантійним талоном.

Якщо доставка товару здійснюється кур’єрською службою за умови післяплати, то кур’єр видає розрахунковий документ (чек) покупцеві в момент оплати коштів за придбаний товар. При цьому розрахунковий документ (чек) повинен бути роздрукований з використанням РРО, зареєстрованого на транспортний засіб, яким здійснюється доставка.

Питання про з’єднання РРО з платіжними системами, які приймають кошти в безготівковій формі цілодобово за допомогою мережі Інтернет, в даний час законодавчо не врегульовано. У зв’язку з цим пропонується проводити розрахункові операції через РРО після зарахування коштів на карту в розмірі отриманої оплати.

З огляду на, що споживач замовив товар і розрахунок за нього було скоєно із застосуванням платіжних систем, використовуючи мережу Інтернет, за умови доставки таких товарів поштою або кур’єрською службою, суб’єкт господарювання зобов’язаний видати розрахунковий документ встановленої форми (чек з РРО) і відповідним чином оформлений гарантійний талон в момент відправки товару покупцеві.

При цьому наголошується, що в разі якщо відсутнє місце проведення розрахунків та оплата здійснюється на підставі рахунків в безготівковій формі, а саме при переказі коштів з розрахункового рахунку підприємства, яке отримує товари, роботи (послуги), на розрахунковий рахунок постачальника товару, робіт (послуг ) за рахунком-фактурою, РРО при наданні послуг за допомогою мережі Інтернет не використовується.

Зі свого боку, відзначимо, що якщо оплата через термінал не відповідає, то оплата з карткового рахунку цілком відповідає визначенню безготівкових платежів, наведеним в Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою НБУ від 21.01.2004 р № 22 – перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, внесених ними готівкою в касу банку, на рахунки одержувачів коштів.

Індивідуальна податкова консультація Головного управління ДФС у Харківській області від 30.05.2017 р. № 412/ІПК/20-40-14-10-17

Головне управління ДФС у Харківській області у відповідь на “…” щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій при продажу товарів через мережу Інтернет, керуючись п. 52.1, п. 52.2 та п. 52.4 ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє наступне.

Статтями 6 та 19 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діють у межах повноважень та спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України (далі – Кодекс) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

У відповідності до статті 19 Кодексу контролюючі органи здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів; контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів та інше.

Згідно з пп. 14.1.172-1 п. 14.1 статті 14 Податкового кодексу України індивідуальна податкова консультація – роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.

Статтею 2 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”, із змінами і доповненнями (далі – Закон № 265), визначено, що розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Розрахунковий документ – документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів, купівлі-продажу іноземної валюти, надрукований у випадках, передбачених Законом № 265, і зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій (далі – РРО) або заповнений вручну.

Закон України від 03 вересня 2015 року № 675-VIII “Про електрону комерцію” (далі – Закон № 675) визначає засади діяльності у сфері електронної комерції, встановлює порядок вчинення електронних правочинів із застосуванням інформаційно-телекомунікаційних систем та визначає права і обов’язки учасників відносин у сфері електронної комерції.

Так, пп. 14 п. 1 ст. 3 Закону № 675 встановлено, що реалізація товару дистанційним способом – укладення електронного договору на підставі ознайомлення покупця з описом товару, наданим продавцем у порядку, визначеному Законом № 675, шляхом забезпечення доступу до каталогів, проспектів, буклетів, фотографій тощо з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем, телевізійним, поштовим, радіозв’язком або в інший спосіб, що виключає можливість безпосереднього ознайомлення покупця з товаром або із зразками товару під час укладення такого договору.

Відповідно до абзацу другого п. 1 ст. 13 Закону № 675 розрахунки у сфері електронної комерції можуть здійснюватися, зокрема, шляхом переказу коштів або оплати готівкою з дотриманням вимог законодавства щодо оформлення готівкових та безготівкових розрахунків, а також в інший спосіб, передбачений законодавством України.

Разом з тим, продавець, оператор платіжної системи або інша особа, яка отримала оплату за товар, роботу, послугу відповідно до умов електронного договору, повинні надати покупцеві (замовнику, споживачу) електронний документ, квитанцію, товарний чи касовий чек, квиток, талон або інший документ, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку (п. 3 ст. 13 Закону № 675).

Розділом VII Положення про порядок емісії електронних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 05.11.2014 № 705, із змінами і доповненнями (далі – Положення), встановлено, що документи за операціями з використанням електронних платіжних засобів та інші документи, що застосовуються в платіжних системах для платіжних операцій з використанням електронних платіжних засобів, можуть бути в паперовій та/або електронній формі.

Під час здійснення операцій з використанням електронних платіжних засобів у сфері електронної комерції та системах дистанційного обслуговування дозволяється формування в електронній формі документа за операцією з використанням електронного платіжного засобу за умови доставки його користувачу.

Документи за операціями з використанням електронних платіжних засобів мають статус первинного документа та можуть бути використані під час урегулювання спірних питань.

Доставка товарів, придбаних при продажу товарів за допомогою мережі Інтернет у разі проведення розрахунків платіжними картками, може здійснюватися, зокрема, поштою та як власною кур’єрською службою, так і сторонньою кур’єрською організацією за договором з продавцем.

У разі доставки товару поштою за умови передплати з застосуванням платіжних карт Visa, MasterCard, LiqPay та інших суб’єкт господарювання повинен укласти в поштове відправлення розрахунковий документ установленої законодавством форми і змісту на повну суму проведеної операції, що підтверджує факт купівлі-продажу товарів, із зазначенням у касовому чеку “передплата товарів” або у разі проведення розрахунків за відстроченим платежем – проводяться через РРО з використанням режиму попереднього програмування “погашення кредиту”. При цьому роздрукування розрахункового документа на РРО здійснюється на підставі виписки з фінансової установи.

У випадку продажу товарів, на які встановлені гарантійні терміни, – також технічний паспорт чи інший документ, що його замінює, у яких обов’язково робиться відмітка про дату продажу та найменування суб’єкта господарювання, яка завіряється штампом (печаткою) і підписом суб’єкта господарювання.

Якщо доставка товару здійснюється поштою за умови післяплати, то в момент отримання товару на поштовому відділенні покупець вносить кошти для перерахування на банківський рахунок продавця. Відповідний документ, що підтверджує факт оплати товару, у цьому випадку зобов’язане видавати поштове відділення. Документом, що свідчить про отримання того або іншого товару, буде видаткова накладна продавця, вкладена суб’єктом господарювання (продавцем) у посилку.

У разі доставки товару за допомогою кур’єрської служби за умови передплати із застосуванням зазначених вище платіжних карт, аналогічно, як у разі доставки товару поштою: продавець при продажу товарів повинен забезпечити доставку покупцю раніше роздрукованого розрахункового документа (чека) разом із придбаним товаром та відповідним чином оформленим гарантійним талоном.

Якщо доставка товару здійснюється кур’єрською службою за умови післяплати, то кур’єр видає розрахунковий документ (чек) покупцю в момент оплати коштів за придбаний товар. При цьому розрахунковий документ (чек) повинен бути роздрукований з використанням РРО, зареєстрованого на транспортний засіб, яким здійснюється доставка.

Питання щодо технічних аспектів підключення РРО до платіжних систем Portmone.com, LiqPay, оплата через які здійснюється мережею Інтернет за допомогою комп’ютерної техніки, не належить до компетенції контролюючих органів.

Питання щодо з’єднання РРО з платіжними системами, які приймають кошти в безготівковій формі цілодобово за допомогою мережі Інтернет, на даний час законодавчо не врегульоване. У зв’язку з цим пропонуємо Вам проводити розрахункові операції через РРО після зарахування коштів на Вашу картку у розмірі отриманої оплати.

Враховуючи, що споживач замовив товар і розрахунок за нього було здійснено з застосуванням платіжних систем, використовуючи мережу Інтернет, за умови доставки таких товарів поштою або кур’єрською службою, суб’єкт господарювання зобов’язаний видати розрахунковий документ встановленої форми (чек з РРО) та відповідним чином оформлений гарантійний талон в момент відправки товару покупцю.

Одночасно необхідно зазначити, що у випадку якщо відсутнє місце проведення розрахунків та оплата здійснюється на підставі рахунків у безготівковій формі, а саме при переказі коштів з розрахункового рахунку суб’єкта господарювання, який отримує товари, роботи (послуги), на розрахунковий рахунок постачальника товару, робіт (послуг) згідно з рахунком-фактурою, РРО при наданні послуг за допомогою мережі Інтернет не використовується.

У відповідності до п. 52.2 ст. 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Інформацію надано електронним журналом “Аверс-Бухгалтерія”.